دانستنی ها

علل کمردرد و درمان

شایع ترین بیماری و درد انسان کمر درد است و بعد از سرماخوردگی اصلی ترین علت مراجعه مردم به پزشک است. بیش از 70% مردم در طول عمر خود دچار کمر درد خواهند شد!

بسياري از مواقع كمر درد با يك حمله حاد آغاز مي گردد.گاه افرادي كه سابقه كمردرد دارندو مدتها رنج چنداني نبرده اند به ناگاه مبتلا به كمر درد شديد مي گردند. در اين هنگام تمامي درمان،استراحت مطلق و ماندن در رختخواب است. براي استراحت يك يا دو پتو در محل گرمي كه در معرض سرما و باد سرد نباشد پهن كرده و يا روي تختي كه كف آن تخته است روي يك تشك پنبه اي سفت بخوابيد. خوابيدن بايد به پهلو باشد به صورتي كه بايد پاها را به سوي شكم خود جمع كرده و يا به صورت رو به بالا ( طاقباز ) در حاليكه يك پتوي لوله شده را زير زانوي خود قرار داده ايد.

نواحي دردناك بايد توسط يك تشكچه برقي و يا كيف آب گرم ، گرم نگه داشته شود. استفاده از داروهاي ضد درد و ضد گرفتگي عضلات با نظر پزشك معالجتان كمك كننده است.

بهتر است براي رفتن به دستشويي آرام از جا برخيزيد. از مايعات و ميوه تازه استفاده كنيد تا براي دفع لازم به زور زدن زياد نباشد. استفاده از دستشويي فرنگي بسيار بهتر است.

براي تسهيل گردش خون در تخت خواب مچ پاها را حركت دهيد و عظلات ساق و ران را منقبض و منبسط نماييد.

براي اجتناب از اتلاف وقت گوش دادن به نوار ، تماشاي تلويزيون و مطالعه در هنگام استراحت مطلق توصيه مي شود. سعي كنيد افسردگي به شما غلبه نكند. علاج كمر

درد در غالب موارد به همين سادگي است در مواردي كه استراحت منجر به كاهش چشمگير درد نگردد بررسي بيشتر و شايد بستري شدن در بيمارستان الزامي باشد.

توجه كنيد:

غالب داروهاي ضد درد اثر تحريك كننده و خونريزي دهنده روي معده دارند. بدون مشورت با پزشك از هيچ داروئي استفاده نكنيد. اگر درد شما با استراحت مطلق كاهش چشمگيري يافت از جاي خود با احتياط برخيزيد و:

1. كمر خود را با بستن يك شال خيلي محكم محافظت كنيد.(شال بايد كمي به شكم فشار وارد كند.)
2. كمر خود را همواره گرم نگه داريد.
3. براي برداشتن اشياء خم نشويد.
4. هر نوع زور زدن ممنوع است.

در ادامه درمان علاوه بر احتياط هاي لازم انجام فيزيوتراپي بسيار كمك كننده است.

ورزشهايي را كه براي تقويت عضلات كمر و شكم ياد مي گيريد بطور مداوم انجام دهيد.

بايد دانست كه بستن كمربندبدون انجام ورزشهاي تقويت كننده مي تواند منجر به ضعف عضلات شده كه اين خود عامل تشديد كننده دردهاي كمري است.

غالبا ًابتلا به كمردرد بصورت رفت و برگشتي است و مبتلايان به اين عارضه زمان هاي درد حاد را نيز تجربه مي كنند و در فواصل دردهاي متوسط يا خفيفي دارند. در مواردي كه فرد مبتلا به دردهاي مزمن است بررسي ستون فقرات با انجام عكسبرداري و جستجو براي يافتن علت كمردرد لازم است.

بيشتر كمردردهاي مزمن به نحوه فعاليتهاي روزمره بستگي دارد.سه چهارم مبتلايان كمتر از 50 سال سن دارند.آنها كه روزانه زياد مي نشينند يا به صورت طولاني مدت رانندگي مي كنند يا كارهاي سنگين كه با خم و راست شدن و برداشتن اجسام وزين توام است ، بيشتر مبتلا مي شوند.

1. هرگز بصورت طولاني مدت ننشينيد. برخاستن و قدم زدن به مدت چند دقيقه بعد از هر نشستن طولاني لازم است.

2. از صندلي ثابت دسته دار با پشتي بلند جهت نشستن استفاده كنيد.

3. زير ميز خود يك چهارپايه براي قرار دادن پاها بر آن بگذاريد.

4. اگر ايستاده كار مي كنيد در يك جا نايستيد. موقع كار يك چهارپايه بايد به ارتفاع حدود 20 سانتي متر زير پاي خود قرار دهيد.

5. براي برداشتن اجسام از ارتفاع از چهارپايه يا نردبان استفاده كنيد.

6. روي تشك سفت بخوابيد.

7. بهترين ورزش براي شما ، شنا در آبگرم ، پياده روي معمولي ، ورزشهاي ويژه براي تقويت عضلات كمر است.

8. از ورزشهايي كه با خم و راست كردن زياد كمر توام است اجتناب كنيد.

9. كمر خود را از سرما حفاظت كنيد.

10. جلسات مديريتي نبايد بيش از 2 ساعت متوالي باشد. تنفس بين جلسات حتما بايد به همراه برخاستن و راه رفتن با پذيرايي مختصر و بصورت سرپايي باشد. بايد توجه داشت كه ساليانه ميليونها ساعت كار فعال بدليل حمله كمردرد از دست مي رود. بنابراين مديري خوب است كه براي جلوگيري از اين اتلاف و كاهش بهره وري ، راه هاي مناسب پيشگيري از كمردرد خود و كارمندانش را بيابد.

11. از رانندگي طولاني مدت اجتناب كنيد. همچنين صندلي شما به هنگام رانندگي بايد متناسب باشد. براي دنده عقب رفتن از آئينه هاي بغل استفاده كنيد.

12. وزن زياد از عوامل كمر درد است.

13. آبستني و زايمان مكرر بدون فاصله از عوامل اصلي كمر درد است. طب سوزني اگر توسط افراد مجرب و نه كسانيكه فقط ادعاي اين كار را دارند انجام شود ، مي تواند با تحريك ترشح مواد كاهش دهنده درد از مغز و نخاع باعث كاهش درد شود. تحريك كننده هاي الكتريكي نظير TENS نيز احتمالاً همين اثر را دارند.

اقداماتي كه تحت عنوان جا انداختن ديسك انجام مي شود مي تواند بسيار خطرناك باشد. اگر چه در دردهاي حاد موثر است امّا بايد توسط فرد مجاز و مجرب و پس از بررسي كامل ستون فقرات و حصول اطمينان از بي خطري انجام شود.

بطور كلي در زماني كه فرد ، مبتلا به كمر درد حاد مي باشد انجام ورزش مي تواند ناراحت كننده باشد. بنابراين كليه ورزشها را بايد در زماني انجام داد كه درد حاد فروكش كرده باشد بهتر است ورزش هاي روزمره شما سبك باشد.

ورزشهايي كه با دوميداني همراهند مانند انواع بازي با توپ براي مبتلايان به كمر درد مناسب نيستند.

ورزشهاي ويژه كمر درد بايد توسط فيزيوتراپيست به شما آموزش داده شده و ادامه يابد. اين ورزشها بطور عمده براي تقويت عظلات اطراف شكم و كمر بكار مي آيند.

آیا می دانید هزینه هایی که کمر درد به لحاظ تشخیص و درمان و غیبت از کار ایجاد می کند فقط در ایالات متحده بالغ بر 30 میلیارد دلار در سال است؟! پس توصیه های پزشکی از ستون فقرات را جدی بگیریم

S5 Box

Login